Marimba

Marimba og vibrafon
Marimbaen er et stort og smukt klingende instrument med tangenter af rosentræ som anslås med køller. Marimbaen er en slags stor xylofon, hvor tasterne er placeret som på et klaver. Marimbaen er meget velegnet til sammenspil, som tilbydes alle elever, der går til slagtøj. Musikskolen har mange marimbaer og kan derfor tilbyde spændende sammenspil på disse instrumenter. Der er nogle få mindre marimbaer, man kan leje.
Vibrafonen er marimbaens ”fætter”. Tasterne er lavet af metal og vibrafonen har en pedal, som kan styre hvor længe tonerne skal klinge. Vibrafonen har også en motor, der kan få lyden til at vibrere, derfor hedder det en vibrafon. Vibrafonen bruges i sammenspil sammen med marimbaerne.
På marimba og vibrafon kan man spille al slags musik, fra klassisk til rytmisk, funk, folkemusik, jazz og samba. Til sammenspil i slagtøj blander vi marimba og vibrafon med andre instrumenter som trommesæt, congas, afrikanske trommer, klaver m.m. Kom og prøv!

Undervisere

• Morten Reichstein Grønvad