Finn Jacobsen

HVEM ER DIN KLARINETLÆRER?
Jeg hedder Finn Jacobsen. Jeg har lært at blæse klarinet hos en af instrumentets store mestre, Ib Eriksson, soloklarinettist i DR Symfoniorkester. Musikteori har jeg fra Københavns Universitet, og så har jeg lært en masse af mine elever gennem årene. Jeg har undervist på musikskoler i 35 år, og været instruktør på en række kurser. Og så har jeg naturligvis selv spillet – det er jo der det hele begynder. Jeg har spillet i symfoniorkestre og i mange mindre grupper, både klassisk og folke- og dansemusik.

HVORNÅR KAN DU SPILLE?
Når dine fingre er store nok til at holde på klarinetten, det er de som regel, når du går i 2.-3. klasse. Hvis du vil begynde tidligere, findes der nogle mindre og lettere klarinetter, hvor alt er lavet af plastic.

HVAD INDEHOLDER MIN UNDERVISNING?
Vi begynder hver time med opvarmning på instrumentet, hvor vi især hører efter klangen (klarinettens lyd). Hvis klangen er god, er musikken nemmere at spille og smukkere at lytte til. Derefter spiller du det eller de stykker du har øvet på. Det giver lejlighed til at arbejde med teknikken, altså hvordan fingre og tunge fungerer. Til sidst gennemgår vi det, du skal have for til næste gang. Undervisningsmaterialet er først og fremmest kendte melodier fra forskellige genrer; allerede fra første time spiller du små sange.

HVORDAN BLIVER DU DYGTIGERE?
Ved at du, hjemme hos dig selv, mange gange afprøver det vi har fundet frem til i timerne og hele tiden lytter koncentreret til resultatet. Går det i den retning, vi gerne vil have det? Sørg for at der ikke går for lang tid mellem de enkelte gange du spiller, så ”glemmer” du hvad du er nået frem til. Husk: Det er bedre at øve et kvarter hver dag end flere timer dagen før du skal til spil!

INSTRUMENTET
Klarinetten er et træblæseinstrument med en smuk og udtryksfuld klang, der spænder vidt fra det dybe varme –  til det høje gennemtrængende. Den findes i flere udgaver (stemninger). Den de fleste begynder på er B-klarinetten (på engelsk: Bb). Sådan en koster fra 4000 kr. til 35000 kr., de billigste er af plastic i stedet for træ, men udmærkede at begynde på. Man kan også være heldig at finde en god brugt klarinet til en billigere penge, men kontakt mig før du kaster dig ud i et køb. Du kan jo også leje instrumenter på musikskolen. NB: En del af mundstykket er et tyndt stykke bambuslignende træ (bladet). Det skal skiftes ud en gang imellem, og det skal du selv betale – det koster omkring 16 kr.

MUSIKKEN
Klarinetten er et af de instrumenter der kan bruges til mest forskellig slags musik, f. eks. klassisk, både i orkester og i mindre grupper, folkemusik fra forskellige lande, også Danmark, samt underholdningsmusik og jazz. Den kan optræde alene (som solist med akkompagnement), men den er meget velegnet til at indgå i alle mulige former for sammenspil.

Klarinet, EMUSO