Tom Holm Jensen

Min interesse for trommespil har jeg arvet fra min far, der satte mig foran sine trommer, da jeg var ca. 3 år gammel. Hele min ungdom er gået med at spille trommer i diverse øvelokaler med en masse forskellige mennesker, og så har jeg øvet mig i en uendelighed, og gør det stadig. Som dreng fik jeg undervisning på musikskole, og som 12-årig blev jeg anbefalet nye udfordringer. Jeg fik derfor undervisning af den legendariske amerikanske trommeslager Ed Thigpen. Siden fik jeg undervisning af trommeslager Niels Ratzer.

Jeg har været professionel freelance musiker siden 1988, og har spillet en masse forskellige stilarter, som f.eks. teaterforestillinger, shows i DR, turneer med danske kunstnere, symfoniorkestre, cirkusrevy, jazz, rock, blues, slotskoncerter m.m. og har været en del danske musikscene i mange år. Musikalsk er jeg meget nysgerrig og åben for alt nyt, og hører selv en masse forskellig musik. I dette forår skal jeg spille på forestillingen Shrek i Forum, og til sommer spiller jeg på Cirkusrevyen.

Min undervisning tager udgangspunkt i den enkelte elevs motivation og forudsætninger, dvs. jeg tager udgangspunkt i, hvad eleven er parat til at lære, og laver selv nodematerialet så det passer til den enkelte. Jeg underviser i trommesæt, og supplerer gerne med andre slagtøjsinstrumenter som f.eks. congas, djembe, cajon samt diverse percussioninstrumenter. Mit udgangspunkt i undervisningen er, at eleven skal have en god oplevelse, og føle sig godt tilpas. Eleven skal lære noget, og i et tæt samarbejde med mig, skal eleven hele tiden sætte sig nye mål for undervisningen – og gerne fra gang til gang. Jeg lægger vægt på, at eleven øver sig i sin fritid, og selv kommer med eksempler på, hvad de gerne vil lære. I undervisningstiden er der adgang til bl.a. Youtube, Spotify, og mange elever finder selv musiknumre, som de gerne vil lære at spille, hvilket er med til at øge interessen og motivationen i undervisningen.

Trommesæt, percussion, slagtøj